
Google Tag Manager ja evästeet
Varmista luotettava, GDPR:n mukainen datankeruu

Pienikin verkkokauppa tarvitsee toimiakseen monia eri järjestelmiä. Sosiaalinen media, maksettu mainonta, evästeet, sähköpostimarkkinointi, GDPR, "tavallinen" sivuston analytiikka... kaiken on toimittava yhdessä oikealla tavalla.
Verkkokaupan johtaminen datalla on mahdotonta, jos kerätty data ei ole luotettavaa ja johdonmukaista. Oikean datan lisäksi on huolehdittava että data on kerätty oikein: verkkokauppa saa vain sen datan, jonka asiakkaat ovat niin sallineet. GDPR-virheet eivät ole pikkujuttuja.
Toimivaksi testatun kokonaisuuden pitäisi olla:
-
Päätöksenteko perustuu luotettavaan dataan
-
GDPR:n mukainen evästehallinta on asiakkaiden edun mukaista
-
Selkeä, dokumentoitu, ymmärrettävä ja automaattinen hallittavissa oleva kokonaisuus
Google Tag Manager -projektit
GTM on Googlen tekemä työkalu sivuston seurantakoodien ja evästeasetusten hallintaan. GTM:a käytettäessä sivuston lähdekoodiin ei tarvitse koskea ollenkaan, erilaiset muutostilanteet voidaan hoitaa turvallisesti. Datatrainerilla on kokemusta useiden eri verkkokauppojen GTM-järjestelmien rakennuksesta.
Suosittelemme GTM-projektia etenkin aloittaville verkkokaupoille. Nämä himmelit ovat monimutkaisia ja hermostuttavia, varsinkin jos ne eivät toimi oikein.
Auditoinnit ja korjaukset
Jos oman verkkokauppasi integraatiot, evästeseuranta tai muu dataputki epäilyttää, voimme tarkastaa ja korjata tilanteen. Kokemuksen perusteella ei ole harvinaista, että myös toimivissa kaupoissa on korjattavaa. Äärimmäiset tilanteet voivat olla dataa vääristäviä puutteita, joista kauppias ei itsekään tiennyt.
Joskus viat ovat syvissä piiloissa, oikealtakin näyttävä data voi joissakin tapauksissa olla virheellistä. Pienetkin oudolta tuntuvat tilanteet kannattaa tutkia kunnolla.
Tyypillisiä tarkistuksia ja korjauksia:
-
Yleisesti evästelupien asetukset ja toiminta
-
Google Analytics 4 -tapahtumien yhteydessä lähetettävät attribuutit
-
Mainospalveluille lähetettävät tapahtumat ja konversiot
Kysymyksiä ja vastauksia
Miten voin varmistaa toimiiko datani oikein?
Varaa ilmainen tapaaminen kanssamme, tarkistetaan tilanne yhdessä. Sivuston nopea auditointi (max. 10 minuuttia) on maksuton.
Paljonko GTM-projekti yleensä maksaa?
Korjausten lopullinen hinta riippuu ongelman laajuudesta ja korjauksen vaatimasta työmäärästä.
Mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos datan kulkemisessa on ongelmia?
-
Teet vääriä johtopäätöksiä verkkokaupan ja liiketoiminnan johtamisessa
-
GDPR-lainsäädännön kanssa ei kannata ottaa riskejä, sanktiot voivat olla kovat. Haluamme varmistaa etteivät riskit toteudu.